Varehus for vår hverdag

Det er en verden av store og små elektriske og elektroniske varer og dingser som åpenbarer seg i det dørene åpner seg til Elkjøp på Høvleriet. Rusler du mellom hyllene får du på sett og vis en påminnelse om hva du sysler med gjennom hverdagen. Fra du brygger den første kaffekoppen om morgenen til du sjekker siste nytt på mobilen før du slukker lyser for kvelden. Og nå trenger kunstig intelligens seg på også hos den private forbrukeren.

For varehussjef Martin Lee Aaserød og hans stab på 33 ansatte er det nettopp folks hverdag det handler om. Alle de praktiske hjelpemidlene vi bruker for å få hverdagen til å gå rundt. Enten det nå handler om å få middagen ferdig, holde hodet over vannet på vaskerommet, betale regninger eller å kommunisere med forretningsforbindelser og venner.
Selv om vi er avhengige av de samme tingene, er valgmulighetene mange og behovene forskjellige.

Veilede publikum

-Vår jobb som veiledere for kunden er å finne ut hvilket behov den enkelte har, sier Martin.
Han er forholdsvis ny som varehussjef i Halden. Han var sjef for Elkjøps varehus i Vestby da muligheten i september åpnet seg for å ta over som varehussjef i Halden.
-Jeg syntes det var spennende å ta over et større varehus med nye utfordringer, forteller han.
-Så varehuset i Halden er større enn det i Vestby?
-Ja, men i Vestby er det veldig sesongvariert med en noe rolig vintersesong, men med et stort trykk på sommeren. Her i Halden er det en mer stabil trafikk gjennom året, selv om tida før jul og black week er klare topper.

Må ha

Skal han peke på noen enkeltartikler som peker seg ut, så er air fryer noe som nå har tatt helt av. Noe folk rett og slett «må ha» som det heter.
-Så det er ikke bare en nymotens sak som blir stående og opptar plass på kjøkkenbenken?
-Nei, jeg tror at stadig flere har funnet ut hvor effektiv den er, sier Martin, som selvfølgelig her en selv, og kan snakke av erfaring.
-Den er rask og effektiv for eksempel til å lage små porsjoner. Det er heller komfyren som blir stående, sier han.
-Ellers er det naturligvis stor interesse når det lanseres en ny versjon av iphone, og gaming er også noe som er i vekst.
-Der er det vel ungdommen som dominerer?
-Ja, men det er mange som fortsetter å game også etter at de har passert ungdomstida.

Varehussjef Martin Lee Aaserød til venstre sammen med to av sine medarbeidere med lang fartstid i Elkjøp. Gunnar Jacobsen i midten og Stefan Larsson.

 

Sosialt univers

Det som er forskjellen er at de unge ofte bruker pc til gaming, mens de voksne mest sverger til konsoll. Det er en litt enklere måte å game på. Skal du bruke pc er det mer plasskrevende og forutsetter mer utstyr. Fullt utbygget bør du helst ha et eget rom til gaming.
-Det kan se ensomt ut der man sitter foran skjermen, men egentlig er gaming en veldig sosial aktivitet. Selv om det ikke er fysisk kontakt, er dette et stort sosialt univers, sier 31-åringen som ikke helt har klart å slippe taket i gamingen han drev med som ungdom. Men også han har nå nådd konsoll-alderen.

 

Tøffe tider

De siste åra har vært utfordrende for folks privatøkonomi. Martin legger ikke skjul på at han i likhet med fleste andre driver i en tøff bransje.
-Samtidig er det slik at det vi selger er varer folk er avhengige av i sin hverdag. Ryker vaskemaskinen, så trenger du en ny. Det er ikke alt folk kan prioritere bort. Det vi ser er at folk fortsatt er villig til å betale for det en vare koster, men de tøffe tidene merkes på antallet varer som selges.

I en bransje der utviklingen skjer raskt og nyhetene kommer på løpende bånd, stilles det også store krav til kompetanse.
-Det er viktig for oss å være oppdatert. Når det kommer nye produkter, følger det ofte med videoer, og ellers har Elkjøp mange plattformer for utvikling. For å holde oss på høyde når det gjelder kompetanse er det viktig at vi jobber som et lag, og lærer av hverandre for at vi skal kunne gi kunden den hjelpen han eller hun trenger.

Utvikler egne medarbeidere

-Bør du helst være litt data- eller elektronikknerd for å jobbe i Elkjøp?
-Nei, de bør du ikke. Det som er viktig er at du har lyst til å drive med dette og at du er serviceinnstilt og liker å møte mennesker. For de som har den rette innstillingen gir det å jobbe hos oss mange muligheter.
-Svært mange av våre medarbeidere startet som deltidsansatte ved siden av studier, og har senere blitt fast ansatte. For de som søker nye utfordringer er mulighetene mange. Innenfor konsernet har vi ulike plattformer for karriereutvikling enten det er i butikk, lagervirksomhet, som ledere på ulike nivåer eller administrasjon.
Filosofien har vært å satse på intern utdanning, noe Martin selv er et eksempel på.

Vi forhandler det folk er avhengige av i hverdagen, sier varehussjef Martin Lee Aaserød.

Hoppet av studiene

-Jeg studerte økonomi. Hadde tatt en bachelor, og planla å gå videre med en master. Parallelt med studiene hadde jeg jobbet deltid i Elkjøp, og så fikk jeg tilbud om en jobb som avdelingsleder i Sarpsborg. Da ble det fast jobb i stedet for mastergrad, og siden har jeg hatt hele min yrkeskarriere i Elkjøp, forteller han.
-Jeg kom inn helt uten yrkeserfaring, og begynte som en ganske beskjeden ung mann, men kom inn i et sosialt og inspirerende miljø med gode muligheter for å utvikle meg videre.

Kunstig intelligens

Spør du Martin om hva som blir det nye store innen bransjen, kommer svaret fort: Kunstig intelligens.
-Dette er spennende, og vi ønsker å være med i front.
Foreløpig er det like mange spørsmål som svar på hvordan dette kommer til å prege den enkeltes hverdag, og Martin er ikke blind for at dette kan bli både på godt og vondt.
-Det er viktig at dette blir et bidrag til noe positivt, at det kan gjøre hverdagen enklere for oss. Kunstig intelligens kan nok hjelpe oss å finne kreative løsninger, men helst på en måte som ikke tar kreativiteten fra oss. Vi får trå forsiktig, og det som er helt sikkert er et det blir mye nytt å lære, sier Martin Lee Aaserød.