Øystein og Øivind trives sammen på jobb og i fritid
Alle kunder skal ha individuell service. Vi er forskjellige, og har ulike behov. Det er viktig at folk føler trygghet når de gjør en handel, og har tillit til at de får det de trenger.
Det sier Øivind de Flon og Øystein Tjernes i Dør og vindu i Peder Ankers gate. De låter svært samstemte, og ser ikke ut til å ha gått hverandre på nervene etter å ha drevet sammen siden 2013. Tvert imot trives de så godt sammen at de gjerne treffes på fritida også. Når sant skal sies, så var de gode venner allerede før de fant ut at de skulle drive butikk sammen.
– Dør og vindu er ingen tradisjonell kjede, men en gruppe på åtte butikker som drives som selvstendige AS’er, forteller Øystein.
– Da det skulle opprettes en butikk i Halden ble jeg kontaktet av Manne Tangen og Paul Brännström som står bak gruppa. De er svenske, men etter 30 år i nabobyen, er de vel nå å betrakte som særpinger. De spurte om jeg kjente en jeg kunne drive sammen med, og det gjorde jeg. Da tenkte jeg på Øivind med en gang.
Øystein hadde en variert byggfaglig bakgrunn, og visste hvordan dører og vinduer var hengslet, for å si det slik. Men i stedet for å ta med seg en med tilsvarende faglig ballast, valgte han Øivind, med 29 års erfaring i Halden Sparebank.
– Det var en helt perfekt kombinasjon, sier Øystein.
– Det holder ikke med bare faglig kompetanse. Du må også ha med en som kan regnskap og tall. Dessuten var Øivind langt over gjennomsnittet praktisk anlagt til bankmann å være. Han har bare en tommel på hver hånd, sier Øystein.
Timingen var også perfekt. Det var store omstillinger etter sparebankfusjonen. Øivind var ikke komfortabel med det de nye tider brakte med seg, og var moden for å skifte beite.
Stor frihet
De to kollegene forteller at konseptet i Dør og vindu passet dem perfekt. Slik gruppa er organisert har hver enkelt butikk stor frihet til å utvikle sin egen virksomhet. Derfor er heller ikke butikkene i gruppa helt like.
– Når ting vi har utviklet på vår måte senere har blitt en mal for de øvrige, er det artig, sier de.
I starten hadde butikken i Halden lokaler vegg i vegg med posthuset under parkeringshuset ved Haakon VIIs vei.
– På en måte var det en veldig fin beliggenhet, sier de.
– Som ny bedrift i Halden var vi avhengig av å bli sett, og her lå vi rett ved en av hovedveiene i byen. På den annen side ble lokalene etter hvert for små, og det ble vanskelig når det kom store biler med varer til oss. I 2018 kunne Østby Eiendom tilby lokaler under Halden stadion i Peder Ankers gate, og da fikk vi den plassen vi trengte. Her har vi 800 kvadratmeter inne, med god plass til både lager og utstillinger. I tillegg har vi plass til varemottak utenfor.
– Butikken omsetter nå dører og vinduer for omkring 20 millioner kroner i året. Det har vært en jevn utvikling, med en vekst som det har vært mulig å håndtere på en grei måte, sier de.
Dør og vindu i Halden har nå tre ansatte, etter at også Øysteins sønn Ole Kristian har kommet med i staben.
Øivind karakteriserer ham som en yngre utgave av sin far, noe han ser på som positivt med tanke på bedriftens framtid.
Bråstopp
I 2020 ble Norge lammet av pandemien.
– Det var en spesiell opplevelse, forteller de.
– Landet ble stengt ned, og fra den ene dagen til den andre var bråstopp. Det var ingen som kom inn gjennom døra, og ingen henvendelser på telefon. Det var fullstendig stille. Det er klart at det var skremmende. Uten salg måtte vi stille oss spørsmålet hvordan dette skulle gå. Vi tok kontakt med Østby Eiendom, og ble møtt med stor forståelse for at dette var en ekstraordinær situasjon. Vi hadde en dialog og kom fram til en god ordning.
– Det som i pandemiens startfase fortonet seg som et skrekkscenario skulle etter noe tid få et helt annet fortegn. Det ble lempet noe på restriksjonene, og man fant praktiske løsninger på hvordan ting kunne gjøres samtidig som man holdt på «meter’n». Da endret alt seg.
– Da folk ikke lenger kunne reise som før, eller gjøre ting de vanligvis brukte penger på, tok de i stedet fatt på restaurering og vedlikehold hjemme. Det er nesten surrealistisk å tenke på hvordan vi måtte innordne oss for å holde hjulene gående og samtidig holde avstand mellom hverandre. Når vi ser tilbake på det, så innebar pandemien likevel et oppsving for vår bransje, fordi folk valgte å bruke penger på å ruste opp hjemme.
Ulike behov
Når du trår inn i lokalene til Dør og vindu, forstår du at det ikke er så enkelt at en dør er en dør og et vindu er et vindu. Det er mye å velge i, og det er ulike løsninger.
– Det er noe med poenget ved å ha en butikk der folk kan se varene utstilt, ta på dem og få et inntrykk av hvordan de vil ta seg ut i deres eget hjemmemiljø. Da kan de få svar på de spørsmål de ikke engang har tenkt på. Det er viktig, for du må huske på at de valgene folk tar når de skal ha nye vinduer eller dører, er noe de skal leve med i mange år.
Dette er produkter som har vært gjenstand for stor utvikling gjennom noen tiår. Et nytt to lags glass isolerer bedre enn et gammelt tre lags. Et moderne vindu er den delen av veggen som sparer mest energi, sier de.
-Er det moter også på dette området?
– Ikke moter, men det er en trend nå at en del velger svarte vindusrammer. Kanskje med hvitt inn mot leiligheten. Hvitt vil jo alltid være tidløst. Så blir det stadig mer aluminiumsbekledning som krever mindre vedlikehold og varer lenger.
Pris og følelser
– Hva folk etterspør varierer veldig. Noen vil ha den absolutt billigste løsningen. Andre har en mer emosjonell tilnærming til hva de vil ha, og da blir prisen mindre viktig. Hvis du skal ha en ny ytterdør, for eksempel, så husk at det blir en del av fasaden på huset. Da handler det også om estetikk og stil.
– Kundene må føle trygghet for at de får det de ønsker seg. Halden er et lite sted. Fornøyde kunder og tillit er den beste markedsføringen du kan få, sier Øivind.
De ansatte bruker arbeidstida i butikken.
– Vi er ikke ute og monterer. Vi har knyttet til oss lokale håndverkere som kan trå til når private kunder trenger hjelp til å få satt inn dører eller vinduer. Thomas Aronsen og Sjur Haugland er ekstreme når det gjelder å takle praktiske utfordringer. De tenker bare løsninger, og det får vi bevis for når kunder kommer innom utelukkende for å gi gode tilbakemeldinger.
God stemning
De to kollegene legger ikke skjul på at de trives i jobben og med hverandre.
– Vi blir jo også litt prega. Når du sitter og ser på valgsendinger fra USA, og blir opptatt av alle vinduene i kuppelen på kongressbygningen, så er det lett å skjønne at jobben har satt sitt preg på deg, sier de med en smule selvironi.
Øivind de Flon har vokst opp som sønn av en gartner på Berby. Han jukser selv litt i faget, som han selv uttrykker det, hjemme på Hov der han bor med utsikt over Iddefjorden.
Han liker å bruke henda, og dugnad er ikke noe fremmedord i Øivind og Øysteins felles krets.
Øystein beskriver en perfekt lørdag slik: En felles dugnad så du blir god og sliten i kroppen, så en dusj før man samles igjen over et godt måltid på kvelden.
God mat
I det hele tatt tenker Øystein mye på mat når han ikke er på jobben. Å levere mat til selskaper og å ta oppdrag som hjemmekokk for private sammenkomster, er en hobby han dyrker på fritida. Interessen for mat gjenspeiler seg også hjemme, der et kjøkken på 80 kvadratmeter gir ham gode arbeidsforhold med det kulinariske. Det nyter også forbindelsene til Dør og vindu godt av. Før jul dekkes det langbord i butikken, der det serveres 280 hjemmelagede ribbesmørbrød med både medisterkaker og julepølse.
I fjor var det 70 håndverkere som benket seg rundt bordet, og snart vil det igjen dufte julemat i lokalene til Dør og vindu.