Alle har en selger i seg

Han drømte om å bli politi, men endte opp som butikksjef for Power.

Butikksjef Pål Espen Larsen hos Power:

Alle har en selger i seg

– Du vet, alle kan bli en god selger.
Det sier Pål Espen Larsen. Han som egentlig drømte om å bli politi, men som i stedet endte opp som butikksjef for Power i Halden.

Han har akkurat ansatt en ny medarbeider når vi setter oss ned på kontoret som ligger gjemt inne bak brunevarer og hvitevarer i lokalene ved Tista, noen få meter fra jernbanebrua.

– Vi ansetter ikke på papirer fra skolen. Alle har en selger i seg. Har du glimt i øyet, er blid og har evnen til å lytte, så har du gode forutsetninger. Han som i sin tid ansatte meg, sa at husk: Du har én munn og to ører. Det har fulgt meg, og er noe jeg også overfører til mine ansatte. Du må lytte og forstå hva som er kundens behov, sier han.

Fra Svinesundsparken til sentrum

Butikken holdt tidligere til i Svinesundsparken, men flyttet inn til sentrum, til nye lokaler hos Østby Eiendom i 2016.
– Da het vi fortsatt Expert. Konsernet hadde imidlertid behov for en ny giv, noe som også omfattet skifte av navn til Power. Det skulle vise seg å bli vellykket. Røde tall ble til grønne med de tiltak som ble satt i verk, forteller Pål Espen Larsen.

Å flytte en virksomhet som dette er en ganske stor operasjon, og det var en interessant erfaring å være med på å bygge opp en ny forretning.
– Det er et stort puslespill, men konsernet har gode opplegg og rutiner for hvordan dette skal gjøres, så det gikk egentlig ganske greit.

Pål Espen Larsen hadde tenkt å bli politi, men ble selger, et yrke der han også får jobbe i møte med mennesker.

 

Gikk gradene

Pål Espen Larsen har gått gradene i Expert og Power siden han ble ansatt i 2010. Han fikk ansvar for hvitevareavdelingen i 2015. I 2019 gikk han inn i stillingen som butikksjef for Power i Halden. Power har et program for de som ønsker å gjøre en karriere i konsernet. De som gjennomfører et slikt opplegg står framme i køen når det blir ledige stillinger et eller annet sted, og de er villige til å flytte.
– Jeg var jo heldig som fikk muligheten i min egen by.

At han skulle bli selger var på ingen måte forutbestemt, og var som så mye annet også et resultat av tilfeldigheter.
– Jeg ville egentlig bli politi. Jeg var ikke arvelig belastet med tanke på et slikt yrkesvalg, men jeg hadde lyst til å jobbe med mennesker.
Men så fikk han en feriejobb hos Expert i Svinesundsparken. Da forsto han at det var dette han ville drive med. Å være selger var gøy.
– Dessuten, hvis jeg skulle bli politi så måtte jeg gå i gang med studier, og jeg var egentlig ikke den skoleflinke typen. Det jeg har lært, det har jeg lært i Expert og Power, sier han.

Butikkenes «Formel 1»

Pål Espen Larsen trekker pusten og tar sats når han skal svare på hvordan der er å drive i elektronikkbransjen.
– Elektronikkbransjen er butikkverdenens «Formel 1», sier han. Det går så ekstremt fort, noe som betyr at du hele tiden må være veldig på for å henge med.
– Det kommer en ny telefon hver annen til tredje måned. En ny PC er ikke ny lenger etter tre måneder, da kommer det noe nytt, og slik er det med TV og andre produkter i bransjen også. Teknologien utvikles i en rasende fart, og vi må lære oss alt det nye for å kunne møte kundene med den kunnskapen de forventer at vi skal ha. Utviklingen går så fort at det faktisk kan hende at vi får spørsmål om noe vi ikke var klar over at fantes. Da må vi finne ut av det.

Millioner på opplæring

– Dette betyr at vi må bruke veldig mye av våre lønnskostnader på opplæring. Flere ganger i året arrangeres såkalt Power-up for våre selgere i både Norge, Danmark og Finland, og vi sender selgere på kurs. Hver morgen, en halv time før butikken åpner dørene har vi et morgenmøte som brukes til å sette oss inn i nye produkter. I det hele tatt blir det i hele konsernet brukt mange millioner kroner på å lære opp våre selgere.

– Saken er at vi må kunne møte kundene med kunnskap. En kunde har ofte satt seg godt inn i den varen han er interessert i. Han er ekspert på akkurat det produktet, mens vi må bestrebe oss på å være eksperter på hele spekteret.

Den teknologiske utviklingen er en revolusjon, sier Pål Espen Larsen.

Unge liker elektronikk

Power i Halden har nå 20 ansatte. Når det skal ansettes nye, kan det komme 100-150 søknader. Det er mange unge som ønsker å jobbe med elektronikk. Det er ikke så rart. De har vokst opp med elektronikken, og er de som enklest kan forholde seg til den revolusjonerende teknologiske utviklingen vi er vitne til.

– Det er alltid mulig å bli bedre, og vi jobber hele tiden med å forbedre oss. Da er det også viktig at vi har med oss en huseier som spiller på lag med oss. Østby Eiendom har vært en suveren husvert som vi har god kommunikasjon med, som ordner raskt opp om noe oppstår og som forstår våre behov, sier Pål Espen Larsen.

Sunn konkurranse

Det er to store fullskala aktører innen elektronikkbransjen i Halden.
– Mitt mål er at vi skal bli storebror, selv om vi er lillebror i dag, sier Larsen.

Hovedkonkurrenten ligger bare et stenkast unna.

– Denne konkurransen er noe både Elkjøp og Power har gjensidig godt av, sier han. Skal du bli god, må du ha konkurranse. Hvis ikke, så dovner du.

Pål Espen Larsen prater gjerne på både inn- og utpust om elektronikk og butikk. Når vi spør om hva han bruker fritida til, så blir det litt mer stille.
– Det blir jo til at jobben tar mye av tida. Men jeg har en samboer som også må få oppmerksomhet. Så er jeg glad i å lage mat og være sammen med venner i helgene.

Men selgeren ligger alltid på lur.
– Jeg er litt hvitevarefrik. Er jeg på besøk stikker jeg gjerne innom vaskerommet. Det kan jo hende at vaskemaskinen har en funksjon de ikke er helt klar over, sier han med et litt selvironisk smil på leppene.

Pål Espen Larsen betegner elektronikkbransjen som butikkenes «Formel 1»