Ikke bare for gubber!

Ingen dag på jobben er den annen lik. Det blir aldri kjedelig, sier Gjermund Huseby.

– Jeg har et par minutter igjen på post, sier Gjermund Huseby.

Butikksjefen i Clas Ohlson på Høvleriet har akkurat hjulpet en eldre dame med noen duppeditter, slik at hun kan få koblet sammen et par hageslanger.
– Vi har noen poster her i butikken som alltid skal være bemannet, sier han, og nå har han hatt sin tørn ute blant kundene.
– Det er der jeg trives best, sier han. Kontorarbeidet er en nødvendighet, men det er ute blant kundene han liker seg best. Det kan han si med troverdighet, etter å ha jobbet i varehandelen siden russetiden.

Gjermund Huseby må ta sin del av æren for at Clas Ohlson valgte å etablere seg i Halden.
– I 2006 ble jeg ansatt hos Clas Ohlson i Moss. Jeg begynte allerede da å mase om at de burde se på mulighetene for å etablere en butikk i Halden.
Det var en del skepsis, så det tok noen år å få gjennomslag, men i 2015 kunne kjeden åpne i Halden.

Mestselgende i Østfold

Skepsisen mot å satse i Halden skyldtes først og fremst nærheten til Sverige. Det var en oppfatning at det ville bli vanskelig å drive i Halden på grunn av grensehandelen.
Den skepsisen delte ikke Gjermund Huseby.

– Jeg visste at haldenserne er lojale kunder og at de handler lokalt når de har muligheten til det.
Skepsisen ble gjort ettertrykkelig til skamme. Butikken kan se tilbake på åtte fremgangsrike år
– Haldenserne tok oss godt imot, og vi er nå den mestselgende butikken i vår kjede i Østfold, forteller Gjermund Huseby.

Maskulint preg

Da de åpnet i Halden sa han at det ikke skulle herske noen som helst tvil om at Clas Ohlson er en butikk for gubber. Er det fortsatt slik?

– Det har jo skjedd ting på åtte år. Vi har bevart det maskuline preget innenfor de rammene som gjelder, og vi har det største jernvareutvalget blant kjedens butikker i Norge. Vi opplever at mange menn er innom og koser seg og bare titter på hva vi har, mens kona gjør unna andre ærend. Med 12.000 forskjellige varer er det litt å se på.
– Samtidig har ting endret seg over tid, og vi har nok like mange damer som gubber her inne nå. Vi har blant annet blitt store på oppbevaring, med esker og oppbevaringsbokser. Det er et område vi satser på å ta eierskap til. Når det skal ryddes i hjemmet eller det planlegges flytting, så skal folk tenke Clas Ohlson, sier han.

Med 12.000 forskjellige varer i butikken er det nok å se på, for den som bare vil «titte litt».

 

224 butikker

Clas Ohlson er et svensk eventyr som startet i Insjøn i Dalarne i 1918. Sammen med sin bror drev Clas et sykkelverksted. For å ha noe å gjøre på vinteren begynte han å samle inn bruksanvisninger og tekniske tegninger som han solgte på postordre til folk som skulle fikse ting selv. Han laget også en del egne oppfinnelser som han solgte beskrivelser på. Over tid utviklet det hele seg til det til det det har blitt. Clas Ohlson er i dag blant de best kjente merkevarene i Norge og Sverige med 224 butikker i Sverige, Norge og Finland.
Hadde det ikke vært for den påhittige, Clas ville nok Insjøn fortsatt vært en liten unnselig prikk på det svenske kartet. I stedet ble det lille samfunnet gjenstand for en stor utvikling med virksomheten til Clas Ohlson som motor. Her ligger nå kjedens hovedadministrasjon, hovedlager og opplæringssenter.

Clas Ohlson-andan

Gjermund Huseby forteller at selv om Clas nå er borte, lever hans tanker videre om hvordan kjeden skal drives.
– «Clas Ohlson-andan» er fortsatt viktig. Clas var et usedvanlig begavet menneske, og med stor omtanke for dem han hadde rundt seg. Hver dag gikk har rundt og hilste på alle medarbeiderne. Han så hver enkelt, hadde en spesiell omsorg for dem som trengte det, og han la vekt på at virksomheten skulle være et trygt sted for de ansatte.

– Vi opplever at Clas Ohlson oppfattes som en attraktiv arbeidsplass. Det var 700 søkere til de ulike stillingene da vi etablerte oss i Halden, og vi har fortsatt mange søkere når vi utlyser jobber. Vi var 14 ansatte ved starten. Vi har stort sett ligget på samme nivå siden, og har stor stabilitet med liten utskifting.

Veiledere

Kjeden henvender seg til folk som skal fikse ting selv, noe som også betyr at de ansatte må ta på seg en rolle som veiledere.
– Mange kunder åpner med: «jeg har et kjempedumt spørsmål». Men det er ingen dumme spørsmål. Jobben til våre ansatte er å hjelpe folk til å få dekket sitt behov. Vi skal ikke selge det dyreste verktøyet til dem som bare skal montere en hylle. Vi skal levere riktig kvalitet til god pris. Kundene skal ha det som er bra nok til deres formål.  Folk skal ikke oppleve at vi prakker på dem noe de ikke trenger. Noen ganger er løsningen på kundens behov å finne utenfor vår egen butikk. Det er ikke sjelden vi råder dem til å henvende seg til for eksempel Billington, Halden Fargehandel eller andre spesialforretninger. Vi utfyller hverandre, sier han.

Best på service

I 2018 ble butikken i Halden kåret til årets servicebutikk i kjeden i Norge, og den har vært blant de nominerte til prisen flere ganger.

– Vi scorer høyt på kundemålinger, og det setter vi stor pris på. Det er viktig for oss at kundene ikke blir gående rundt uten å få hjelp. Vi har noen poster i butikken som alltid skal være bemannet. Her går folk på turnus halvannen time av gangen, slik at det blir en variert arbeidsdag. Det skal være lett å få hjelp, uten at vi oppfattes som påtrengende.

Vi satser på at kundene skal få dekket behovet. Det vil si riktig kvalitet til god pris, sier Gjermund Huseby.

 

Ikke en kjedelig dag

Gjermund Huseby er født og oppvokst i Halden, begynte å spille tromme i Os skolekorps i 1973, og har ikke lagt tromma helt på hylla, selv om det er en liten pause nå.
– Da jeg bodde i Sarpsborg spilte jeg i Sarpsborg janitsjar, og jeg har vært med Tistedalsmusikken ved noen anledninger. Ellers tilbringes en del av fritiden sammen med samboer og to hunder på et torp i Ed. Der han trives med jobber som hører vedlikeholdet til.
Trives gjør han også på jobb. Særlig blant kundene ute i butikken.
– Utenforstående kan kanskje tro at det er ensformig å jobbe i butikk, men det er det ikke. Ingen dag er lik den andre. Det blir aldri kjedelig. Det som driver meg fortsatt er det å trives på jobb, skape resultater sammen med kollegaene mine og at jeg lærer noe nytt hver eneste dag.

Så ser han lyst på framtida for Clas Ohlson i Halden.

– I november nullstilte vi forretningen etter den nye standarden til Clas Ohlson. Det var en prosess som nok kunne oppleves som kaotisk for kundene, men vi hjalp dem så godt vi kunne, og lovet at nå er det sju år til neste gang, sier Gjermund Huseby.